Menu
Menu
Treść
Nawigacja
Treść
Lista Społecznych Opiekunów Zabytków ustanowionych przez Starostę Łódzkiego Wschodniego
- Andrzej Danowski
- Justyna Kieliszek
Podstawa prawna działania Społecznych Opiekunów
Zabytków Społeczni opiekunowie zabytków działają na podstawie ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Art. 102.
- Społeczni opiekunowie zabytków podejmują działania związane z zachowaniem wartości zabytków i utrzymaniem ich w jak najlepszym stanie oraz upowszechniają wiedzę o zabytkach.
- Społeczny opiekun zabytków współdziała z wojewódzkim konserwatorem zabytków i starostą w sprawach ochrony zabytków i opieki nad tymi zabytkami.
- Społecznym opiekunem zabytków może być osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych, nie była karana za przestępstwa popełnione umyślnie oraz posiada wiedzę w zakresie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
- Zadania społecznego opiekuna zabytków może wykonywać również osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.
Art. 103.
- Społecznego opiekuna zabytków ustanawia, na wniosek wojewódzkiego konserwatora zabytków, starosta właściwy dla miejsca zamieszkania (siedziby) kandydata na społecznego opiekuna zabytków.
- 2. Na wniosek wojewódzkiego konserwatora zabytków starosta cofa ustanowienie społecznego opiekuna zabytków, jeżeli opiekun przestał spełniać wymagania określone w art. 102 ust. 3 lub niewłaściwie wykonuje swoje zadania.
- ustanowieniu społecznego opiekuna zabytków lub cofnięciu takiego ustanowienia starosta zawiadamia wojewódzkiego konserwatora zabytków.
- Starosta prowadzi listę społecznych opiekunów zabytków.
Art. 104.
Społeczny opiekun zabytków jest uprawniony do pouczania osób naruszających przepisy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Art. 105.
- Osobie fizycznej pełniącej funkcję społecznego opiekuna zabytków starosta wydaje legitymację społecznego opiekuna zabytków, która zawiera jego zdjęcie, imię, nazwisko i miejsce zamieszkania, datę wydania legitymacji oraz podpis z podaniem imienia i nazwiska, a także stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania legitymacji.
- Osobie prawnej lub innej jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, pełniącej funkcję społecznego opiekuna zabytków, starosta wydaje zaświadczenie, które zawiera informację o nadaniu uprawnień opiekuna, nazwę i siedzibę tej osoby lub jednostki, datę wydania zaświadczenia oraz podpis z podaniem imienia i nazwiska, a także stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania zaświadczenia.
Art. 106.
- Osobom zasłużonym w sprawowaniu ochrony zabytków i opieki nad zabytkami przyznaje się odznakę "Za opiekę nad zabytkami".
- Odznakę "Za opiekę nad zabytkami" przyznaje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego z własnej inicjatywy lub na wniosek:
- ministra;
- kierownika urzędu centralnego
- organu administracji rządowej w województwie
- organu jednostki samorządu terytorialnego;
- organizacji społecznej, której celem statutowym jest opieka nad zabytkami.
- Wnioski o przyznanie odznaki "Za opiekę nad zabytkami" są opiniowane przez Generalnego Konserwatora Zabytków.
- Przyznanie odznaki osobie nieposiadającej obywatelstwa polskiego następuje w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zagranicznych.
Art. 107.
Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego określi, w drodze rozporządzenia, tryb składania wniosków o przyznanie odznaki "Za opiekę nad zabytkami", jej wzór rysunkowy i wymiary oraz sposób jej wręczania i noszenia, uwzględniając wzornictwo stosowane w polskiej falerystyce.
Uzyskanie uprawnień Społecznego Opiekuna Zabytków
Wymagane dokumenty
- oświadczenie kandydata o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych,
- zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego lub oświadczenie o niekaralności za przestępstwa popełnione umyślnie,
- dokument potwierdzający posiadanie wiedzy w zakresie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
- osoby fizyczne po otrzymaniu zawiadomienia o wpisaniu na listę społecznych opiekunów zabytków, zobowiązane są do dostarczenia fotografii oraz podania adresu zamieszkania w celu wydania im legitymacji społecznego opiekuna zabytków.
Sposób załatwienia sprawy
- Kandydat na Społecznego Opiekuna Zabytków zgłasza Łódzkiemu Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków wolę pełnienia funkcji Społecznego Opiekuna Zabytków. Kopię zgłoszenia wraz z wymaganymi dokumentami przesyła do wiadomości Starosty Łódzkiego Wschodniego.
- Wojewódzki Konserwator Zabytków wnioskuje do Starosty Łódzkiego Wschodniego o ustanowienie Społecznego Opiekuna Zabytków.
- Starosta Łódzki Wschodni w drodze Zarządzenia, ustanawia osobę prawną lub fizyczną Społecznym Opiekunem Zabytków oraz zawiadamia o ustanowieniu Społecznego Opiekuna Zabytków Łódzkiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz kandydata. Następnie wydaje:
- osobie fizycznej – legitymację społecznego opiekuna zabytków;
- osobie prawnej lub innej jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej – zaświadczenie o nadaniu uprawnień społecznego opiekuna zabytków.
- Wzór legitymacji i zaświadczenia zostały określone Zarządzeniem nr 27/2014 Starosty Łódzkiego Wschodniego z dnia 19 marca 2014 r. w sprawie zasad ustanawiania społecznego opiekuna zabytków
Miejsce załatwienia sprawy
Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Łodzi
Łódzki Wojewódzki Konserwator Zabytków
ul. Piotrkowska 99, 90-425 Łódź
Dane kontaktowe:
- tel.: +48 42 638 07 21
- fax: +48 42 638 07 36
- e-mail: sekretariat@wuoz-lodz.pl
- strona: www.wuoz.bip.lodz.pl
Starostwo Powiatowe w Łodzi - kancelaria p. VIII (miejsce złożenia kopii zgłoszenia)
ul. Sienkiewicza 3, 90-113 Łódź
Dane kontaktowe:
- tel. +48 42 633 71 91
- fax +48 42 632 93 11
- e-mail: powiat@lodzkiwschodni.pl
Godziny przyjęć interesantów
poniedziałek-piątek w godz. 8.00-16.00