Menu
Menu
Menu
Treść
Nawigacja
Treść
Lokalna Grupa Działania Stowarzyszenie Mroga wdraża Lokalną Strategię Rozwoju 2023-2027
LGD Stowarzyszenie „Mroga” opracowało Lokalną Strategię Rozwoju na lata 2023-2027, która ma na celu udzielenie wsparcia finansowego na: zaspokojenie i poprawę jakości życia na obszarze LSR, zwiększenie dostępu do usług dla ludności, zmniejszenie wykluczenia społecznego osób młodych, seniorów i grup w niekorzystnej sytuacji w tym integracje społeczną, kształtowanie postaw obywatelskich oraz ekologicznych.
Pierwsze nabory wniosków już w kwietniu 2025 roku. Planowane jest rozwijanie działalność gospodarczej i wspomaganie infrastruktury społecznej. Na ten cel przeznaczono: 1 160 000 euro.
Zakres pomocy:
W ramach interwencji I.13.1 LEADER/Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS), komponentu Wdrażanie LSR na lata 2023-2024, tj. planuje się przyznanie pomocy w następujących zakresach wsparcia:
1. Rozwój przedsiębiorczości, w tym rozwój biogospodarki lub zielonej gospodarki poprzez:
- podejmowanie pozarolniczej działalności gospodarczej przez osoby fizyczne,
- rozwijanie pozarolniczej działalności gospodarczej;
2. Rozwój pozarolniczych funkcji małych gospodarstw rolnych w zakresie tworzenia lub rozwijania:
- gospodarstw agroturystycznych,
- zagród edukacyjnych,
- gospodarstw opiekuńczych;
3. Poprawa dostępu do usług dla lokalnych społeczności, z wyłączeniem inwestycji infrastrukturalnych oraz operacji w zakresach wymienionych punktach 1 – 3;
4. Przygotowanie koncepcji inteligentnej wsi;
5. Poprawa dostępu do małej infrastruktury publicznej;
6. Kształtowanie świadomości obywatelskiej o znaczeniu zrównoważonego rolnictwa, gospodarki rolno-spożywczej, zielonej gospodarki, biogospodarki, wsparcie rozwoju wiedzy i umiejętności w zakresie innowacyjności, cyfryzacji lub przedsiębiorczości a także wzmacnianie programów edukacji liderów życia publicznego i społecznego, z wyłączeniem inwestycji infrastrukturalnych;
7. Włączenie społeczne seniorów, ludzi młodych lub osób w niekorzystnej sytuacji;
8. Ochrona dziedzictwa kulturowego lub przyrodniczego polskiej wsi;
9. Przygotowanie projektów partnerskich.
Działalność gospodarcza będzie wspierana jedynie w zakresie w jakim jest to zgodne z celami wskazanymi w LSR.
Z pomocy wykluczone są operacje:
1. obejmujące budowę lub modernizację dróg, targowisk, sieci wodno-kanalizacyjnych, przydomowych oczyszczalni ścieków,
2. dotyczące świadczenia usług dla rolnictwa.
Kryteria i Procedury wyboru operacji
LGD przyznaje dofinansowania na realizację projektów zgodnie z określonymi procedurami i kryteriami dostępnymi na stronie internetowej LGD.
Kto może otrzymać wsparcie
1. Wdrażanie LSR:
- osoby fizyczne, w tym wykonujące działalność gospodarczą,
- osoby prawne, w tym organizacje pozarządowe, jednostki sektora finansów publicznych, mikro- i małe przedsiębiorstwa lub LGD (w ramach projektów grantowych lub operacji własnych),
- jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną.
2. Zarządzanie LSR – LGD, których LSR zostały wybrane do realizacji.
Jakie wsparcie można otrzymać:
W przypadku Wdrażania LSR wsparcie udzielane jest w formie dotacji w postaci ryczałtu w zakresie:
1. podejmowania pozarolniczej działalności gospodarczej przez osoby fizyczne, tworzenia gospodarstw agroturystycznych, zagród edukacyjnych oraz gospodarstw opiekuńczych - do wysokości 150 tys. zł*,
2. projektów grantowych - do wysokości 500 tys. zł*, przy czym wysokość pojedynczego grantu:
· na sfinansowanie przygotowania jednej koncepcji inteligentnej wsi (koszt jednostkowy) wynosi 4 tys. zł*,
3. przygotowanie projektu partnerskiego do wysokości:
· 50 tys. zł* – w przypadku projektu partnerskiego z podmiotem z obszaru innej LSR z Polski,
· 150 tys. zł* – w przypadku międzynarodowego projektu partnerskiego (z podmiotem z obszaru innej LSR z innego kraju)
W pozostałych przypadkach Wdrażania LSR (w tym na operacje własne) wsparcie będzie miało formę dotacji w postaci refundacji kosztów kwalifikowalnych do wysokości 500 tys. zł*
* Ustalenie kwoty wsparcia dla konkretnych zakresów LGD określa w LSR oraz w regulaminie naboru.
W przypadku Wdrażania LSR intensywność wsparcia będzie wynosiła:
· do 65% kosztów kwalifikowalnych, w przypadku operacji obejmujących rozwój przedsiębiorczość poprzez: start działalności gospodarczej, rozwój działalności gospodarczej.
· do 75% kosztów kwalifikowalnych -w przypadku operacji realizowanych przez JSFP, z czego pomocna z czego pomoc finansowa z EFRROW wynosi maksymalnie 55% kosztów kwalifikowalnych, a pozostałe 20% kosztów kwalifikowalnych ze środków budżetu państwa.
· do 85% kosztów kwalifikowalnych w przypadku operacji realizowanych w ramach rozwoju pozarolniczych funkcji małych gospodarstw rolnych, albo operacji nieinwestycyjnych w ramach rozwijania krótkich łańcuchów żywnościowych,
· do 100% kosztów kwalifikowalnych na operacje nieinwestycyjne albo operacje obejmujące inwestycje nieprodukcyjne w przypadku podmiotów innych niż jednostki sektora finansów publicznych.
Powyższe informacje są zgodne z Wytycznymi szczegółowymi w zakresie przyznawania i wypłaty pomocy finansowej w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 dla interwencji I.13.1 LEADER/Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) – komponent Wdrażanie LSR
Kontakt:
- www: mrogapoleca.pl
- fb: LGD Stowarzyszenie Mroga
- tel. 447145832
- email: stowarzyszenie.mroga@wp.pl
- biuro1: Koluszki, ul. Gen. Sikorskiego 9B – Centrum Aktywności Obszarów Wiejskich Mroga
- biuro 2: Koluszki, ul. 11 Listopada 65, pok. 311
Budżet Powiatu Łódzkiego Wschodniego na rok 2025 przyjęty!
Radni Powiatu Łódzkiego Wschodniego jednogłośnie przyjęli budżet na rok 2025. Głosowanie w sprawie zatwierdzenia uchwały budżetowej odbyło się w poniedziałek (30.12) podczas X. Sesji Rady Powiatu. Projekt budżetu jest zrównoważony: nie zakłada deficytu, planowane dochody równe są przewidywanym wydatkom.
Jednakowa kwota, opisująca zarówno dochody jak i wydatki Powiatu na rok 2025, wynosi dokładnie 142.450.977,36 zł. Jak czytamy w podsumowaniu przedstawionego radnym projektu budżetu, sytuacja finansowa Powiatu jest w miarę stabilna i na ten czas nie ma problemu z płynnością finansową – chyba że nastąpi znaczny wzrost cen towarów i usług, w szczególności energii oraz robót i usług budowlanych. Zgodnie z treścią podsumowania, przy konstruowaniu projektu budżetu zapewnione zostało finansowanie obligatoryjnych zadań, finansowanie zadań rocznych i przedsięwzięć wieloletnich. Nastąpiło to w sposób gwarantujący obciążenie budżetu Powiatu na poziomie dopuszczalnym, wyznaczanym w Wieloletniej Prognozie Finansowej z zachowaniem wskaźników na bezpiecznym poziomie, pozwalającym na utrzymanie płynności finansowej Powiatu.
Starosta Mateusz Karwowski zapowiedział, że w Nowy Rok, z nowym budżetem, powiat wejdzie w sposób stabilny, odważny i rozwojowy! W planach znalazły się liczne inicjatywy, które mają na celu dalsze wzmacnianie regionu.
Najważniejsze założenia budżetu to:
- Utrzymanie stabilności finansowej,
- inwestycje drogowe o wartości ponad 24 milionów złotych w każdej gminie powiatu,
- zwiększenie budżetu na bieżące utrzymanie dróg o ponad milion złotych,
- zmiana funkcji i termomodernizacja pałacu w Lisowicach,
- rozpoczęcie budowy nowego Domu Pomocy Społecznej w Lisowicach,
- projekt rozbudowy Poradni Psychologiczno Pedagogicznej - przygotowania do uruchomienia centrum medycznego dla seniorów i centrum zdrowia psychicznego,
- opracowanie koncepcji funkcjonowania szkół średnich w powiecie i przygotowanie wniosku do UE na kilkumilionowy projekt zwiększający jakość kształcenia i bazę dydaktyczną,
- projekt nowego budynku dla specjalnego ośrodka szkolno wychowawczego,
- cyfryzacja usług publicznych i wprowadzenie systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją w starostwie,
- opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie pozwolenia na budowę dla jednostki ratowniczo gaśniczej w gminie Tuszyn,
- budowa bieżni lekkoatletycznej dla Zespołu Szkół przy ulicy Budowlanych w Koluszkach,
- zakup samochodów na potrzeby Dziennego Domu Pomocy w Wiśniowej Górze i Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego w Koluszkach,
- program dotacji dla Kół Gospodyń Wiejskich i Ochotniczych Straży Pożarnych,
- Budżet Obywatelski w powiatowych szkołach,
- program montażu ogólnodostępnych defibrylatorów w miejscach publicznych,
- nowe nasadzenia drzew,
- dodatkowe środki na wyposażenie powiatowej policji: nowoczesny sprzęt do walki z narkotykami, defibrylatory w radiowozach,
- o 100 % zwiększone nakłady na zawody i imprezy sportowe,
- ambitne projekty społeczne i aktywizujące bezrobotnych,
- dotacje dla firm.
Wicestarosta Ewa Gładysz zwróciła uwagę na inwestycje poprawiające jakość życia mieszkańców. W planach są m.in.:
- Podnoszenie komfortu kształcenia w szkołach,
- Termomodernizacje budynków i budowa ośrodka socjalnego,
- Instalacja windy w poradni psychologicznej oraz rozbudowa Centrum Zdrowia Psychicznego,
- Cyfryzacja geodezji i kartografii,
Nowy budżet to wyraźny krok w kierunku rozwoju, z naciskiem na stabilność i innowacyjność.
W ramach zaplanowanych dochodów Powiatu uwzględniono: dochody bieżące na poziomie 124.832.562,28 zł, co stanowi 87,63% planu dochodów ogółem, oraz dochody majątkowe na poziomie 17.618.415,08 zł, co stanowi 12,37% planu dochodów ogółem.
Na dochody Powiatu Łódzkiego Wschodniego zaplanowane do osiągnięcia w 2025 r. na poziomie 142.450.977,36 zł składają się:
- udziały Powiatu we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych - 76.818.716,80 zł;
- dotacje celowe z budżetu państwa na realizację zadań zleconych, powierzonych oraz własnych - 14.963.993,00 zł;
- środki z budżetu UE i budżetu państwa na realizację projektów - 14.880.807,74 zł ;
- wpływy z opłat za pobyt pensjonariuszy w domach pomocy społecznej - 13.620.577,00 zł;
- środki z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych - 6.370.317,35 zł;
- środki przyznane z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg - 4.051.367,16 zł, w tym na finansowanie wydatków realizowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 UOFP - 153.620,33 zł;
- wpływy z gmin oraz dotacje celowe otrzymywane z powiatów na zadania bieżące realizowane na podstawie zawartych porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego w ramach zadań z zakresu polityki społecznej i działu rodzina - 3.093.910,00 zł;
- wpływy z tytułu pomocy finansowych otrzymanych z gmin - 2.125.603,31 zł, w tym na finansowanie wydatków realizowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 UOFP - 754.895,05 zł;
- wpływy z opłaty komunikacyjnej i za wydanie prawa jazdy oraz innych dokumentów uprawniających do kierowania pojazdami - 1.480.000,00 zł;
- opłaty za zajęcie pasa drogowego - 1.200.000,00 zł;
- dochody planowane do osiągnięcia z tytułu udostępniania zasobu geodezyjnego - 1.100.000,00 zł;
- środki z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przyznane na realizację wydatków bieżących oraz majątkowych - 849.920,00 zł;
- udziały Powiatu w dochodach związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej - 588.475,00 zł;
- dochody planowane do osiągnięcia przez szkoły i placówki oświatowe - 434.110,00 zł;
- odsetki od środków na rachunkach bankowych Powiatu oraz Starostwa Powiatowego w Łodzi - 200.000,00 zł;
- dochody planowane do osiągnięcia przez:
- Dzienny Dom Pomocy - 70.760,00 zł;
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie - 117.000,00 zł;
- Powiatowy Urząd Pracy Łódź– Wschód - 120.000,00 zł;
- pozostałe dochody - 365.420,00 zł.
Szczegóły dotyczące uchwał z załącznikami i rozpisany budżet na rok 2025 znajdziecie tutaj: https://bip.lodzkiwschodni.pl/995,2024?tresc=26544